torsdag 29 januari 2009

Torsdag 29/1


Helt absurt vad veckorna går fort. Vet inte om det bara är jag som tycker det, men som lärare funderar man alltid om man verkligen kommer att hinna med allt man planerat för terminen. Nåväl, det kanske är ett lyxproblem.

Helgen då? Ja, skidåkning i Kittelfjäll, känns kanske igen. Min tur att köra, så Outlandern ska bekänna färg.

Vi blir allt som allt sex stycken glada som åker upp och bor hos Maggan i Grönfjäll. Idel nya ansikten om man ser till förra helgen, skidåkarvänner får man liksom aldrig för många.

Gäller bara att vara först till stugan så man får en säng med rätt längd. Jag är ju inte äldst i helgen och kan därför inte välja först.

Nu är det bara att packa och göra klart, imorgon bär det av, med Patrioter som är nyslipade och vallade.

Förresten, nya Bruce är inte dum.......

måndag 26 januari 2009

Kittelfjäll 23-25/1




Blev hämtad av en röd V40 klockan fyra, arbetsveckan var slut och som vanligt vankades det skidåkning. Ett kort matstopp på Frasses i Lycksele, sedan fulla spjäll till Grönfjälls stugby. Grönfjäll ligger en mil hitom Kittelfjäll och hyser två stugbyar, båda mycket billiga att bo i.


Väl framme började den obligatoriska diskussionen runt snö, hur mycket har det snöat, är det fluff eller kartong, vilka åk kommer att vara de bästa och vilka åk ska man undvika för att inte krascha skidorna. Det får vara hur det vill med snön, somnar som en nyvaggad gör man hur som i den här miljön.


Kvart i åtta ringer väckaren, fem inte helt pigga segar sig upp ur sängarna. En liten nackdel med de stugor som Maggan i Grönfjäll har är att fyra av sex sängar inte är gjorda för långa svenska pojkar. Men eftersom man är äldst får man välja först, så jag sover alltid skönt..........


Frukost och sedan in i bilen. Väl framme i Kittel upptäcker vi att vi inte är ensamma om att inse att snön har infunnit sig. De första åken känns som vanligt lite kantiga, men rytmen börjar snart på att infinna sig. Vad som inte är så bra är att alla små smultronställen som man under åren har nosat reda på redan är uppåkta.


Några fina åk hittar vi och som vanligt går dagen lite för fort.


En lugn kväll med middag och bastu sedan knoppar vi in slitna, men stärkta av en hyfsad dag i backen.


Väckaren ringer och en ny dag vankas. Vi söker oss bort mellan BE:s löpa och Björnfällan, ofta fin skogsåkning. Nu var det inget fel på snön, men det var mycket och tung snö på träden vilket innebar att träden hängde ner så sikten och framkomligheten var hyfsat begränsad. Bra snö gjorde ändå att vi nötte i detta område under dagen.


Nöjda och trötta packade vi in oss i Jannes V40 för hemtransport. Nu är det bara fem dagar kvar till nästa tripp...............


torsdag 22 januari 2009

Torsdag 22/1


Efter snart en arbetsvecka står vi inför ännu en helg. Bara en fredag kvar, sedan bär det av. Snön har äntligen behagat infinna sig i Kittelfjäll. Efter en del nötande i Hemavan/Tärna under lucia, jul och helgerna efter kan man snart lufta sig i Kittels smala och steniga raviner.
Vet inte om de som brukar hålla till i Kittelfjäll håller med mig, men när Kittel är som bäst är det Sveriges i särklass roligaste skidåkning, men när det är som sämst är det i särklass Sveriges värsta.