lördag 9 maj 2009

Lillsele 8/5

En av säsongens sista toppturer var tanken, men den utlovade solen visade sig vara hällande regn. Lämnade Umeå vid sjusnåret för att hitta lite snö runt Hemavan. Den här tiden på året kan det vara en chansning då snön kan vara rutten och i stort oåkbar. Men utlovat fint väder gjorde att vi tog chansen.

Någon mil hitanför Lycksele ringer telefonen, en kompis som bor i Hemavan beskriver målande vad vi har att vänta oss. Spöregn, både lördag och söndag. Ett snabbt rådslag om vi ska fortsätta eller inte. Jag menar, när boendealternativet är tält så finns det roligare saker att göra än att tälta i regn och sursnö.

Outlandern gör efter en kort överläggning 180 grader och rullar mot Umeå igen. Nu tror jag att skidorna åker in för sommaren.

onsdag 22 april 2009

Umeå 22/4

Lite torka på skrivfronten, men så blir det när vardagen kryper inpå och dagarna blir sig lik. Upplevelser och äventyr är liksom inte de samma som när man står på ett par skidor, sitter i en kajak eller susar genom skogen på en cykel.

Cykelsäsongen har börjat. Några turer har det hunnit bli, men fortfarande är det mycket snö kvar. Där inte snön ligger är det hyfsat mjukt och geggigt. Kul ibland, men svårcyklat. Ett tips är att ta sig ut på morgonen när skaren ligger hård och marken är frusen. Kan ta mig tusen cykla överallt då.

Sålde kajaken härom veckan. Vemodigt! Hade ändå tänkt att sälja och byta upp mig i vår, men nu blev det bara att sälja. Om någon undrar så beror det på min flytt till Belgien. Förvisso har dom en kust där med, men jag släpar inte med mig kajaken. Får hyra och låna i sommar.

Sålde förövrigt en hel del prylar i veckan. Det är absurt hur mycket som ligger i förråden och som knappt eller aldrig kommer till användning. "Bra att ha" är nog en tanke som de flesta är bekant med.

Har börjat titta på boende i Belgien. Tittar på stora tvåor eller treor. Om några behagar komma förbi på en trappistöl ska det i alla fall inte stå och falla på platstillgång. En bäddad säng ska alltid finnas att tillgå för kleti och pleti.

Som sagt - Lev och må!

fredag 10 april 2009

Topptur v.15

Topptursfolket är ett släkte för sig, vi ser mer till kvalitet än kvantitet. En vecka i tält med plusgrader, snöblandat regn, kraftiga vindar, svagt kaffe och fuktig sovsäck kan räddas av en bra dag med en bra topptur och ett bra åk. Lägg där till att vissa lämnar sambo och barn, släpar sin utrustning från Hägersten till Arlanda, flyger de modiga milen till Umeå för att lasta in i en skitig bil och fortsätta resan 37 mil. När sedan veckan sammanfattas och folk frågar hur man haft det kommer ett spontant "bra".

Som ni kanske förstår så blev det inget Okstindane. Vi vände vid gränsen då vi inte såg något av de toppar som man normalt ser. Regndropparna studsade också oroväckande mot bilrutan och att packa pulkan för att åka de kilometer som behövs in till glaciären kändes motigt. Istället gick vi över till plan B, Hemavan med omnejd. Okstindane står kvar till en annan gång.

Vädret fortsatte sätta käppar i hjulet med ett undantag, tisdag. Med en stor portion överskottsenergi tar vi oss an Artfjället. Tisdagmorgon började som vanligt med uselt väder och dålig sikt. Planen var att gå lite i skogen för skogsåkning. Fördelen med träd är att man alltid har referenser och som någon vis man sa "skidor kan man alltid åka oavsett väder". Efter första turen sätter vi oss för att fika. Under rasten händer något som bara kan förklaras som "Miraklet vid St Artfjället". Molnen spricker upp och solen behagar titta fram, inom loppet av några minuter är himlen klarblå. Topparna på Gjemken och Brakkon blottar sig.

Resten av dagen blir till en saga med sanslöst bra snö. Vi får ett åk från Brakkon som visar sig bli långt och ihållande. Artfjället kan verkligen rekommenderas. Det ser inte så radikalt ut och är det inte heller, men det är lättilgängligt med flera fina och ihållande linjer att välja mellan.

Tyvärr kan jag inte bjuda på några åkbilder då fotografen blev alltför exalterad av den sköna åkningen. Men bilder före och efter bjuder jag på.



På väg upp....


Artfjället

Tid att filosofera......

Lev och må!



lördag 4 april 2009

Umeå 4/4

Första april har passerat och jag blev bara lite lurad. Det är märkligt hur naiv man kan vara och att man inte är bättre förberedd när man vet att det är den stora dagen för practical jokes.
Men som jag brukar säga:
"bättre att tro på människan och ibland gå på pumpen, än att alltid gå omkring och misstänka sin omgivning."

Nog med djupsinnighet. April har, under den korta tid den varit, bidragit med ett sjuhelsikes aprilväder. Regn, snö, snöblandat, regn igen och sol har avlöst varandra. Inte bra för den skidsäsong som är kvar. Snön sjunker undan oroväckande snabbt och tydligen ser det likadant ut i hela fjällkedjan. Okej, ett x antal svängar kommer nog att hinnas med, men topptursäsongen har ju precis börjat och jag vill ha mycket mer än den tid som är kvar.

Åker till Norge imorgon, hade planer på att göra en tur in till Okstindane. Det är i alla fall plan A, men vädret ser inte ut att stå oss bi så vi har en plan B och en plan C utifall att. Hemavan ligger nära och eventuellt Marsfjällen kan få ett besök. Det vore väl fasen om man inte skulle kunna hitta några fina dagar och turer under de två veckor som nu är vikt för lite turande. Men som sagt, tunga moln ser ut att dominera nästa veckas väder i vår fjällkedja. Återkommer med bilder och rapport om denna resa senare.

Veckan som gått har verkligen varit händelserik. Eller vad sägs om en ny tjänst i Belgien. Sökte en idrottslärartjänst på Europaskolan i Mol, via skolverket, mest för sakens skull. Tänkte kolla hur attraktiv man är på marknaden och tydligen så är man det. Tackade ja igår via telefon och åker ner på en rekresa runt midsommar för att sedan börja jobba den första september. Utmanande, utvecklande och mycket inspirerande måste jag säga. Läget i Europa är heller inte helt fel. Bilavstånd till många fina städer, platser och framförallt skidorter. Nästkommande vinter kan det nog bli så att de svenska fjällen får lämna plats för Alperna med allt vad det innebär.

För fan - Lev och må!

måndag 30 mars 2009

Hemavan 27-29/3

Klockan visar tjugo minuter över sju, torkar sömnen ur ögonen och inser att blåsan spränger. Öppnar upp sovsäcken och kränger mig ur tältet. Himlen är klarblå och sköna vårvindar möter mig när jag rätar upp min sovstela kropp. En bra dag i fjällen minst sagt och helt utan överdrifter. Både SMHI och yr.no hade fel, men vem ska man nu lita på.

Lite senare dånar köket, kaffevatten värms och frukosten slinker ner. Blickar mot backarna i Hemavan och på håll kan vi se hur liftarna gått igång. Små svarta prickar susar ner i backarna. Konstigt liftarna är igång och klockan är bara strax efter åtta??!!

Vi bestämmer oss för att nöta i backarna och eventuellt hitta lite skön skogsåkning varefter solen smälter nattskaren. Åkningen är bra och snön är lite lagom slaskig i skogen. Ack, denna ljuva svenska vårvinter. Dagen går fort och vi står lite frågande när liftpersonalen börjar på att plocka ihop kring liften redan vid halvtre??!!

Sista åket ner mot bilen vid Centrumhuset. Backarna står tomma och allt känns avslaget. Märkligt klockan är bara tio i tre och förresten går klockan på Centrumhusets gavel en timma före. Slappt att inte ställa om till vintertid tänker jag. Transporten hem börjar som vi planerat vid tre. Men varför slutade alla åka så tidigt??!!

Hemåt via Skellefteå för att släppa av Jakob. Vägarna är bara och resan känns ganska behaglig. Ett snabbt stopp i Lycksele och sedan Skellefteå. Jakob lastar ur och jag styr kosan mot mer bebodda trakter. Någonstans mellan våra grannstäder slår jag om till radion för att lyssna på nyheterna. Nyheterna startar och klockslaget meddelas. "Det här är P3 och klockan är 22". Märkligt sa hon fel eller hörde jag fel??!!

Väl hemma slår jag på TV:n, en snabb titt på text-tv, klockan visar tjugo över elva. Vad i hel........
Poletten faller ner och de små hintarna vi fått under hela dagen faller på plats, SOMMARTID!!!!!!

Snart vankas det två veckors toppturande i vårt kära grannland - Lev och må!

lördag 21 mars 2009

Borgafjäll 15-20 mars

Vilket jobb man har! Fem dagar i Borgafjälls tvåtaktsosande fjällvärld är som en lisa för själen. Får man dessutom tillbringa denna tid med ytterst sympatiska elever som på det stora hela kämpar sig framåt i livet med motvind, bakhalt och skavande ryggsäck bara för längtan att få övernatta i en bivack är resan fulländad.
Söndagkväll anländer en samling förväntansfulla till campingen Idet. Inpackning i stugorna, en kort genomgång vad som gäller för bivackturen som går av stapeln måndag till tisdag och sedan i säng. Väckaren ringer, solen skiner och temperaturen är på några minusgrader. Inget bra utbildningsväder, men en perfekt dag för en fjälltur. Ut ur stugorna ramlar ryggsäckar större än de som ska bära, under ryggsäckarna sticker ett par skidor fram. Är alla klara? Har någon glömt något? Vem börjar på att leda? Frågorna är många, men avvtar i takt med att ledet, sakta men säkert, börjar sin färd upp mot ravinen nedanför Klöverfjället.



Hälsa och idrottstvåor på väg

Väl framme har vädrets makter visat vem som bestämmer. Blåsten har tilltagit och sikten är ibland lika med noll. Spadarna åker fram och ivriga elever skottar sig in i drivan. De som inte skottar smälter snö och fixar mat för att serva de som skottar. Alla i gruppen behövs och jag tror att de flesta känner lättnad vart efter bivacken börjar bli färdig så man kommer i skydd från vinden.

Grävandet har börjat....


....bivackerna tar form.....

.....till sist kan grupperna krypa in.

Morgonen efter möter man elever med blandade känslor för bivackboende. Några har sovit bra, andra har sovit mindre bra och några har inte sovit alls. Men gemensamt är att alla vill hem till dusch och stuga. Ingen av eleverna ville dock ha denna upplevelse ogjord. En bra erfarenhet var nog det allmänna omdömet från de flesta.

Resten av veckan tillbringades med praktiska redovisningar i ledarskap. Vi fick vara med om allt från skidlektioner för barn till lektioner för turister som aldrig sett snö. Eleverna löste uppgifterna med den äran, men de längtade nog mest efter de fria eftermiddagarna där de kunde nöta sina kortsvängar eller frontflippar.

Ska avsluta med några visdomsord som passar alla - lev och må!

För övrigt, kan ingen skicka kärringen Marie Douglas till Robinson ön för att aldrig återvända. Spenderar man 430 600 kr på lyx i veckan, och man ska få 347 miljoner vid skilsmässa, men kräver en miljard av sitt ex, för att 347 miljoner "bara" räcker i 16 år kan man lika gärna bli ett med ett träsk i mina ögon.

torsdag 12 mars 2009

Umeå 12/3

Jaha, det var det! Luleå ute ur slutspelet, får rikta blickarna mot de andra lagen som håller norrlandsfönstret öppet. Slutspelet blir av någon anledning, som inte är outgrundlig, helt ointressant när kvarvarande lag heter Frölunda, Linköping eller ännu värre Färjestad. Färjestad, laget som bara kan gillas av infödda värmlänningar med alldeles för mycket motorolja i venerna.

Vecka 12 närmar sig, det vill säga veckan då vi åker till Borgafjäll med våra Hälsa och idrottselever. Planering är i full gång och som det känns kommer vi att få en mycket bra vecka. Hoppas bara vädret håller sig på vår sida. I alla fall för bivackturen som är planerad måndag till tisdag. Att sova över i bivacken är inget krav, men samtliga elever har meddelat att de kommer att göra ett försök, mycket kul.

Resten av veckan kommer att vara vikt för praktiska redovisningar som ingår i kursen pedagogiskt ledarskap samt andra vinteraktiviteter. Vi kommer att bo på campingen, inhysta i fyra av deras stugor. Så om ni ser en klass med tre tålmodiga lärare är det förmodligen vi, John Bauergymnasiet i Umeå.

Lev och må!