fredag 27 februari 2009
Hemavan 27/2
Några timmar senare plumsar jag mig uppför en bäckravin med skidorna på ryggen. Åket var precis så bra som det såg ut på håll och promenaden behövs för att få lite värme i en frusen kropp. Det åk jag gjorde gick från en förtopp till Murtsertoppen och ganska rakt ner i en ravin. Jag har tidigare gjort halva den repan, men på grund av en ganska obekväm promenad i meterdjup snö har jag avbrutit och skråat bort från ravinen. Nu fick jag hela åket, med sista halvan i gles skog och fullständigt orörd mjuk snö. Härligt!!
Snabbt ner till liften. Vill hinna upp i Kungsliften för dagens andra åk. En fin repa ner i Kobåset som var orörd när jag passerade med längdskidorna tidigare. Hoppas att så fortfarande är fallet. Väl uppe glider jag de första metrarna i Jungfrurännan för att skråa ut vänster, ta fart och sjunka ner i fartställning så promenaden ska bli så kort som möjligt. Tar sikte på den lilla höjd jag memorerade igår. Med bra glid och några skateskär står jag framme vid målet. Snön ligger orörd och åket ser bra ut. Brant ihållande åkning ner i Kobåset, med en helt sagolik kall snö.
Väl nere andas jag ut och en fullständig lycka sprider sig i kroppen. Måste vara ett av vinterns bästa åk.
Kobåset kan varmt rekomenderas för den som känner suget. Kom bara ihåg att kontrollera snön och se tecken på eventuell lavinrisk. Stället har potential, men är också lavinbenäget.
Dagens tips:
Besöker ni Hemavan ta en sväng förbi baren "en trappa upp". Stället ligger på området vid kursgården och har mycket hög mysfaktor. Biljard, dart och lite sköna skid- och skoterfilmer utlovas.
Lev och må!
onsdag 25 februari 2009
Hemavan 25/2
För inte alltför länge sedan var Hemavan stället att åka till för skidåkning och fest. Stockstugan hade rykte om sig att vara röjstället nummet ett. Vakter åkte upp från Umeå på helgerna och jobbade. Folk festade, drack dräparunda på dräparunda, spydde i snödrivorna och hängde upp och ner i stockarna i taket. Idag är Stockstugan långt från sin storhetstid och känslan när man kliver över tröskeln är att man stör en privat tillställning för bartenders, där kriterierna är tatuerade armar, vax i håret och något för små t-shirts.
Varför är jag då här?
Saken är den att ju sömnigare ett ställe är desto mer orörd snö går att finna. Är man bara lite kreativ och obekväm finns det en enorm potential i detta område. Gillar du skogsåkning finns det fina repor både i Hemavan och Tärna. Generellt är det brantare åkning i Tärna. Åken kanske inte är de längsta, men i gengäld kan du harva på under en dag i samma område och bara korsa dina egna spår. Toppturerna är också mycket underskattade, där är det två fjäll som kanske är mer klassiska än andra i detta område, Murtsertoppen och Ryfjället. Ryfjället har för övrigt hållit två SM i störtlopp på 70-talet, resten får du räkna ut själv.
Hade idag en mycket bra dag i skogen bortanför Norrliften, kommer med största sannolikhet att fortsätta där imorgon. Får också hoppas att vinden mojnar så det blir drägligt att ta sig upp i Kungsliften för lite vindpinade åk ner i Kobåset.
Glöm inte lavinfaran!!
Lev och må!
måndag 23 februari 2009
Måndag 23/2
Legenden himself!
..........a whole lotta Rosie........
Avslutande "For those about to rock" hur tung som helst. Som vanligt!
Nu väntar ompackning, valla skidor och transport till Hemavan, blir där till söndag då jag byter ort och åker till Kittelfjäll. Nästan två veckors skidåkning väntar och snön bara vräker ner. Kan livet bli bättre?
Lev och må!
torsdag 19 februari 2009
Torsdag 19/2
Har egentligen inte en susning, men om det skulle vara något så är det väl rytmen. Musik kräver ju en del rytmkänsla och för att få flyt i skidåkningen så gäller det att hitta rytmen.
Mmmmm.......djuplodande, jag vet!
Varför skriver jag nu om detta, undrar ni?
Jo för att ett av mina stora nöjen, utanför skidåkning, paddling, friluftsliv och annat som kan vara svårbegripligt för vissa, är att gå på konserter. Att sitta och invänta en konsert med ett stort band eller en stor artist på Globen, Stadion eller Ullevi är en alldeles speciell känsla.
I helgen har jag förmånen att se AC/DC på Globen. Började lyssna på detta eminenta band redan som nioåring och har aldrig släppt taget. I själva verket blir de bara bättre och bättre ju äldre jag och bandet blir. Deras nya Black Icealbum håller alla gånger, men med något tyngre bluesrock än tidigare.
Så i helgen får skidåkningen stå över, men redan på tisdag nästa vecka befinner jag mig i Hemavan och veckan därefter blir det Kittelfjäll. Känns bra, speciellt när avundsjuka blickar höjs och arga kommentarer fälls. Som man bäddar...........
Lev och må!
måndag 16 februari 2009
Måndag 16/2
Sålde tidigare min förra turutrustning då jag upplevde den för vek. Hade en Diamir Freeride bindning på ett par alldeles för mjuka Blizzardskidor. Skidorna var okej, men efter att ha spräckt två Diamirbindningar blev jag less. Ska bli riktigt kul att testa och se vad Dukebindningen går för. Mantran är ju ett beprövat och populärt kort så jag känner inga frågetecken för dessa.
Det här med skidor är för övrigt en hel vetenskap, men är det någon fler som tycker det ser lustigt ut när det glider förbi en åkare i pisten med förböjda skidor som har 140 i midja.
Hur feta ska en skida vara för att man ska vara riktigt lycklig?
Jag kan absolut se vinsten med dessa skidor om vi pratar Kanadapuder eller i bästa fall några dagars kräksnöande i Sverige, men handen på hjärtat hur många sådana dagar får vi varje vinter.
Personligen tycker jag att 90-100 i midja är fullt tillräckligt för att få ett bra flyt i de flesta snösorter. Om man dessutom har en Extrem Patriot med 140 i topp, 92 i midja och en svängradie på 17 meter i sin samling har man i mitt tycke en suverän allroundskida både i och utanför pisten. Men det är ju liksom bara mina åsikter och alla är vi olika och tur är väl det.
Tänk att dagarna blir längre och längre och att topptursäsongen snart är igång på allvar.......
Lev och må!
söndag 15 februari 2009
Kittelfjäll 12-15/2
Detta fenomen, denna folkrörelse, som har underhållit människor i årtionden och som, i takt med att material och utrustning utvecklas, bara blir populärare och populärare.
Fin skog med bra snö. Det gäller att se luckorna och inte träden.
Magnus och Johan i väntan på nya åk.
Lev och må!
onsdag 11 februari 2009
Onsdag 11/2
Tufft, jag vet, men någon måste göra det.
På fredag tar jag min första semesterdag, åker till Kittelfjäll torsdag efter jobbet. Snön var lite för bra förra helgen.
Sedan på fredag kommer resten av idrottslärarkollegiet från JB och Prolympia. En helg med skidåkning och samkväm är på tapeten. Upplever att konceptet känns igen, men vad vet jag.
En av kollegorna har en mycket fin stuga strax ovanför nya liften. Där kommer vi att husera. Blev mailad matlistan tidigare idag och jag kan lova att det bådar gott vad gäller den biten.
I övrigt så kan jag bara fresta er med att de 14 dagar som är kvar blir fördelade på vecka 9 och vecka 15, samt några lösa fredagar framöver. Pust, helt plötsligt blev våren svårmodig!
Lev och må!
måndag 9 februari 2009
Kittlefjäll 6-8/2
En kylslagen men lycklig telisåkare väntar på afterski och bastu
Det är som småkul med afterski......
Snygga lärare i väntan på middagen
A-C och Mogge kirrar dater till de mindre bemedlade....
Som sagt på det hela taget en lyckad helg, med några få missöden:
- som att bli bortglömd av personalen vid middagssittningen
- eller få hjälpa en stackars SAAB 9-5 rulla igång på söndagen
- inse att snön är så kärv att det med yttersta ansträngning går att staka utför när man åker längd
- få nosringen fastfrusen med en istapp i skägget
- förlora en telefonnummerjaktstävling
- inse att helgen går för fort
- upptäcka massa håriga karlar i bastun på damernas bastutid
- stå i duschen då dessa håriga karlar lämnar bastun på damernas bastutid
Lev och må!
onsdag 4 februari 2009
Onsdag 4/2
Skidteknik!
Småhurvigt, men vedeldad bastu väntar!
Väl tillbaka i skolan, som logistikchef till fjällresan, var mailboxen full angående helgens stundande Kittelfjällsresa med stora delar av personalen. Som stämningen är inför resan kan det bara sluta på ett sätt, ett fullständigt förödande genomtrevligt kaos. Vi kommer att bo i två av stugorna nedanför Hotell Kittelfjäll och om ni undrar vilka som sjunger högst till sena sittningen på lördag är det förmodligen vi.
söndag 1 februari 2009
Kittelfjäll 30 jan-1 feb
var vaksam.
Trångt, mysigt och varmt. Korta sängar, långa pojkar.
Magnus i en härlig stilstudie. En av få orörda repor. Sadeln i bakgrunden. Obervera den rutinerade fotografens skugga och spår i förgrunden.
En spontan bild och inte alls arrangerad. Kolla vädret och -2 grader.
Nästa helg bär det av igen. Då är vi 14 lärare från John Bauergymnasiet i Umeå som kommer att göra Kittelfjälls backar och after ski osäkert.
Vi ses!