fredag 27 februari 2009

Hemavan 27/2

Väckaren ringer, -26 grader, vänder mig om och tar en sovmorgon. Min plan för dagen var att göra några nya åk som jag rekade när jag igår eftermiddag tog längdskidorna från starten av Kungsleden och in i Kobåset. Nu kändes det lite väl kallt och solen får värma några timmar innan jag pallrar mig ut.
Några timmar senare plumsar jag mig uppför en bäckravin med skidorna på ryggen. Åket var precis så bra som det såg ut på håll och promenaden behövs för att få lite värme i en frusen kropp. Det åk jag gjorde gick från en förtopp till Murtsertoppen och ganska rakt ner i en ravin. Jag har tidigare gjort halva den repan, men på grund av en ganska obekväm promenad i meterdjup snö har jag avbrutit och skråat bort från ravinen. Nu fick jag hela åket, med sista halvan i gles skog och fullständigt orörd mjuk snö. Härligt!!
Snabbt ner till liften. Vill hinna upp i Kungsliften för dagens andra åk. En fin repa ner i Kobåset som var orörd när jag passerade med längdskidorna tidigare. Hoppas att så fortfarande är fallet. Väl uppe glider jag de första metrarna i Jungfrurännan för att skråa ut vänster, ta fart och sjunka ner i fartställning så promenaden ska bli så kort som möjligt. Tar sikte på den lilla höjd jag memorerade igår. Med bra glid och några skateskär står jag framme vid målet. Snön ligger orörd och åket ser bra ut. Brant ihållande åkning ner i Kobåset, med en helt sagolik kall snö.
Väl nere andas jag ut och en fullständig lycka sprider sig i kroppen. Måste vara ett av vinterns bästa åk.
Kobåset kan varmt rekomenderas för den som känner suget. Kom bara ihåg att kontrollera snön och se tecken på eventuell lavinrisk. Stället har potential, men är också lavinbenäget.

Dagens tips:
Besöker ni Hemavan ta en sväng förbi baren "en trappa upp". Stället ligger på området vid kursgården och har mycket hög mysfaktor. Biljard, dart och lite sköna skid- och skoterfilmer utlovas.

Lev och må!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar