onsdag 25 februari 2009

Hemavan 25/2

Hemavan, denna slumrande idyll i Västerbottens inland, en gång tillsammans med Tärnaby alpinåkarens Mecka. Idag en lite myspysig, familjevänlig och så där lagom svensk skidort. Det är lagom brant, lagom mycket snö, lagom långa köer, lagom långa liftar, lagom blåsigt och lagom kallt.

För inte alltför länge sedan var Hemavan stället att åka till för skidåkning och fest. Stockstugan hade rykte om sig att vara röjstället nummet ett. Vakter åkte upp från Umeå på helgerna och jobbade. Folk festade, drack dräparunda på dräparunda, spydde i snödrivorna och hängde upp och ner i stockarna i taket. Idag är Stockstugan långt från sin storhetstid och känslan när man kliver över tröskeln är att man stör en privat tillställning för bartenders, där kriterierna är tatuerade armar, vax i håret och något för små t-shirts.

Varför är jag då här?
Saken är den att ju sömnigare ett ställe är desto mer orörd snö går att finna. Är man bara lite kreativ och obekväm finns det en enorm potential i detta område. Gillar du skogsåkning finns det fina repor både i Hemavan och Tärna. Generellt är det brantare åkning i Tärna. Åken kanske inte är de längsta, men i gengäld kan du harva på under en dag i samma område och bara korsa dina egna spår. Toppturerna är också mycket underskattade, där är det två fjäll som kanske är mer klassiska än andra i detta område, Murtsertoppen och Ryfjället. Ryfjället har för övrigt hållit två SM i störtlopp på 70-talet, resten får du räkna ut själv.

Hade idag en mycket bra dag i skogen bortanför Norrliften, kommer med största sannolikhet att fortsätta där imorgon. Får också hoppas att vinden mojnar så det blir drägligt att ta sig upp i Kungsliften för lite vindpinade åk ner i Kobåset.
Glöm inte lavinfaran!!

Lev och må!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar