Lite torka på skrivfronten, men så blir det när vardagen kryper inpå och dagarna blir sig lik. Upplevelser och äventyr är liksom inte de samma som när man står på ett par skidor, sitter i en kajak eller susar genom skogen på en cykel.
Cykelsäsongen har börjat. Några turer har det hunnit bli, men fortfarande är det mycket snö kvar. Där inte snön ligger är det hyfsat mjukt och geggigt. Kul ibland, men svårcyklat. Ett tips är att ta sig ut på morgonen när skaren ligger hård och marken är frusen. Kan ta mig tusen cykla överallt då.
Sålde kajaken härom veckan. Vemodigt! Hade ändå tänkt att sälja och byta upp mig i vår, men nu blev det bara att sälja. Om någon undrar så beror det på min flytt till Belgien. Förvisso har dom en kust där med, men jag släpar inte med mig kajaken. Får hyra och låna i sommar.
Sålde förövrigt en hel del prylar i veckan. Det är absurt hur mycket som ligger i förråden och som knappt eller aldrig kommer till användning. "Bra att ha" är nog en tanke som de flesta är bekant med.
Har börjat titta på boende i Belgien. Tittar på stora tvåor eller treor. Om några behagar komma förbi på en trappistöl ska det i alla fall inte stå och falla på platstillgång. En bäddad säng ska alltid finnas att tillgå för kleti och pleti.
Som sagt - Lev och må!
onsdag 22 april 2009
fredag 10 april 2009
Topptur v.15
Topptursfolket är ett släkte för sig, vi ser mer till kvalitet än kvantitet. En vecka i tält med plusgrader, snöblandat regn, kraftiga vindar, svagt kaffe och fuktig sovsäck kan räddas av en bra dag med en bra topptur och ett bra åk. Lägg där till att vissa lämnar sambo och barn, släpar sin utrustning från Hägersten till Arlanda, flyger de modiga milen till Umeå för att lasta in i en skitig bil och fortsätta resan 37 mil. När sedan veckan sammanfattas och folk frågar hur man haft det kommer ett spontant "bra".
Som ni kanske förstår så blev det inget Okstindane. Vi vände vid gränsen då vi inte såg något av de toppar som man normalt ser. Regndropparna studsade också oroväckande mot bilrutan och att packa pulkan för att åka de kilometer som behövs in till glaciären kändes motigt. Istället gick vi över till plan B, Hemavan med omnejd. Okstindane står kvar till en annan gång.
Vädret fortsatte sätta käppar i hjulet med ett undantag, tisdag. Med en stor portion överskottsenergi tar vi oss an Artfjället. Tisdagmorgon började som vanligt med uselt väder och dålig sikt. Planen var att gå lite i skogen för skogsåkning. Fördelen med träd är att man alltid har referenser och som någon vis man sa "skidor kan man alltid åka oavsett väder". Efter första turen sätter vi oss för att fika. Under rasten händer något som bara kan förklaras som "Miraklet vid St Artfjället". Molnen spricker upp och solen behagar titta fram, inom loppet av några minuter är himlen klarblå. Topparna på Gjemken och Brakkon blottar sig.
Resten av dagen blir till en saga med sanslöst bra snö. Vi får ett åk från Brakkon som visar sig bli långt och ihållande. Artfjället kan verkligen rekommenderas. Det ser inte så radikalt ut och är det inte heller, men det är lättilgängligt med flera fina och ihållande linjer att välja mellan.
Tyvärr kan jag inte bjuda på några åkbilder då fotografen blev alltför exalterad av den sköna åkningen. Men bilder före och efter bjuder jag på.
På väg upp....
Artfjället
Tid att filosofera......
Lev och må!
lördag 4 april 2009
Umeå 4/4
Första april har passerat och jag blev bara lite lurad. Det är märkligt hur naiv man kan vara och att man inte är bättre förberedd när man vet att det är den stora dagen för practical jokes.
Men som jag brukar säga:
"bättre att tro på människan och ibland gå på pumpen, än att alltid gå omkring och misstänka sin omgivning."
Nog med djupsinnighet. April har, under den korta tid den varit, bidragit med ett sjuhelsikes aprilväder. Regn, snö, snöblandat, regn igen och sol har avlöst varandra. Inte bra för den skidsäsong som är kvar. Snön sjunker undan oroväckande snabbt och tydligen ser det likadant ut i hela fjällkedjan. Okej, ett x antal svängar kommer nog att hinnas med, men topptursäsongen har ju precis börjat och jag vill ha mycket mer än den tid som är kvar.
Åker till Norge imorgon, hade planer på att göra en tur in till Okstindane. Det är i alla fall plan A, men vädret ser inte ut att stå oss bi så vi har en plan B och en plan C utifall att. Hemavan ligger nära och eventuellt Marsfjällen kan få ett besök. Det vore väl fasen om man inte skulle kunna hitta några fina dagar och turer under de två veckor som nu är vikt för lite turande. Men som sagt, tunga moln ser ut att dominera nästa veckas väder i vår fjällkedja. Återkommer med bilder och rapport om denna resa senare.
Veckan som gått har verkligen varit händelserik. Eller vad sägs om en ny tjänst i Belgien. Sökte en idrottslärartjänst på Europaskolan i Mol, via skolverket, mest för sakens skull. Tänkte kolla hur attraktiv man är på marknaden och tydligen så är man det. Tackade ja igår via telefon och åker ner på en rekresa runt midsommar för att sedan börja jobba den första september. Utmanande, utvecklande och mycket inspirerande måste jag säga. Läget i Europa är heller inte helt fel. Bilavstånd till många fina städer, platser och framförallt skidorter. Nästkommande vinter kan det nog bli så att de svenska fjällen får lämna plats för Alperna med allt vad det innebär.
För fan - Lev och må!
Men som jag brukar säga:
"bättre att tro på människan och ibland gå på pumpen, än att alltid gå omkring och misstänka sin omgivning."
Nog med djupsinnighet. April har, under den korta tid den varit, bidragit med ett sjuhelsikes aprilväder. Regn, snö, snöblandat, regn igen och sol har avlöst varandra. Inte bra för den skidsäsong som är kvar. Snön sjunker undan oroväckande snabbt och tydligen ser det likadant ut i hela fjällkedjan. Okej, ett x antal svängar kommer nog att hinnas med, men topptursäsongen har ju precis börjat och jag vill ha mycket mer än den tid som är kvar.
Åker till Norge imorgon, hade planer på att göra en tur in till Okstindane. Det är i alla fall plan A, men vädret ser inte ut att stå oss bi så vi har en plan B och en plan C utifall att. Hemavan ligger nära och eventuellt Marsfjällen kan få ett besök. Det vore väl fasen om man inte skulle kunna hitta några fina dagar och turer under de två veckor som nu är vikt för lite turande. Men som sagt, tunga moln ser ut att dominera nästa veckas väder i vår fjällkedja. Återkommer med bilder och rapport om denna resa senare.
Veckan som gått har verkligen varit händelserik. Eller vad sägs om en ny tjänst i Belgien. Sökte en idrottslärartjänst på Europaskolan i Mol, via skolverket, mest för sakens skull. Tänkte kolla hur attraktiv man är på marknaden och tydligen så är man det. Tackade ja igår via telefon och åker ner på en rekresa runt midsommar för att sedan börja jobba den första september. Utmanande, utvecklande och mycket inspirerande måste jag säga. Läget i Europa är heller inte helt fel. Bilavstånd till många fina städer, platser och framförallt skidorter. Nästkommande vinter kan det nog bli så att de svenska fjällen får lämna plats för Alperna med allt vad det innebär.
För fan - Lev och må!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)